Rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego to temat niestety coraz szerzej znany. Wszystko to z powodu coraz bardziej martwiących statystyk odnośnie jakości zdrowia we współczesnym świecie. Choroby kręgosłupa to już od dawna nie tylko domena osób starszych, ale również tych stosunkowo jeszcze młodych, w szczególności prowadzących siedzący tryb życia.

Rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego – przebieg leczenia

rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowegoW przypadku stwierdzenia u siebie dolegliwości bólowych, niezwłocznie w pierwszej kolejności należy zgłosić się do lekarza specjalisty, który pomoże stwierdzić gdzie leży podłoże bólu. Zazwyczaj oprócz zajęć z fizjoterapeutą, rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego może być prowadzona w domu. Można wtedy wykonywać niektóre ćwiczenia, jednak przedtem zaleca się dokładną konsultację. Ćwiczenia to zazwyczaj wykonuje się na plecach lub w klęku i mają charakter wzmacniający, mobilizujący oraz rozciągający. Ważnym elementem prawidłowej postawy są silne mięśnie wewnętrzne i przykręgosłupowe, które powodują trzymanie sylwetki w odpowiedniej pozycji. Stosując ćwiczenia regularnie można osiągać naprawdę zadowalające efekty. Nie chodzi tu tylko o prostą postawę, ale przede wszystkim o wyeliminowanie dolegliwości bólowych, które szczególnie dotkliwie odczuwamy w odcinku lędźwiowym. Sporą zaletą tych ćwiczeń jest to, że wykonywać może je niemal każda osoba. Jedynym warunkiem jest to że zostaną uwzględnione wszelkie środki bezpieczeństwa. W przypadku złego dopasowania ćwiczeń lub wykonywania ich w nieodpowiedni sposób, można wyrządzić sobie krzywdę i pogłębić problem.

Jak ćwiczyć?

Zatem ćwiczmy bez pośpiechu, w swoim neutralnym tempie – bardziej istotne jest staranne przykładanie się do ćwiczeń, niż skupianie się na wykonaniu jak największej ilości powtórzeń. Poszczególne ćwiczenia powinny się odznaczać między sobą różnorodnością, aby możliwe było uruchomienie różnych partii mięśni. Taki zestaw na początek może trwać około 15 minut – oczywiście z czasem ten czas powinien się wydłużać, ponieważ w miarę treningów wzrastają również możliwości organizmu i nasza sprawność. Można się również zastanowić nad dodaniem do treningu kolejnych ćwiczeń. Wszystko oczywiście w ramach rozsądku. Po kilku tygodniach widać będzie już pierwsze efekty. Ważna jest jednak dalsza kontynuacja rehabilitacji, aby móc całkowicie wyeliminować dolegliwości bólowe i nie dopuścić do ich nawrotów w przyszłości.

Mimo że dolegliwości ze strony kręgosłupa to bardzo powszechny problem, nie oznacza to, że powinien on być rozwiązywany na własną rękę. Przed podjęciem jakichkolwiek działań, w pierwszej kolejności należy zgłosić się do lekarza lub terapeuty. Specjalista postawi właściwą diagnozę i poprowadzi nas przez cały proces rehabilitacji.