Jak wiadomo, ze ruch i utrzymywanie poprawnej postawy odpowiedzialny jest cały kręgosłup. Jednak szczególnie, również za inne funkcje życiowe, odpowiada za równowagę oraz wzrok. W odcinku szyjnym znajduje się 7 kręgów, między którymi znajdują się dyski. Z uwagi na dość skomplikowaną strukturę tego niewielkiego odcinka, możliwe jest poruszanie głową we wszystkich możliwych kierunkach. Oznacza to jednocześnie, że szyja jest szczególnie narażona na urazy i stanowi drugie co do wielkości źródło problemów z kręgosłupem, zaraz po bólach w lędźwiach.

Ból kręgosłupa szyjnego jest dość charakterystyczny i najczęściej powstaje na skutek złego ułożenia głowy względem osi ciała. Może to być nadmierne jej wychylenie do przodu, ale również długotrwały skręt szyi. W rezultacie pacjenci bardzo często zgłaszają się do lekarza lub fizjoterapeuty z tzw. kręczem szyjnym lub dyskopatią. Winne temu stanowi rzeczy są zazwyczaj codzienne obowiązki, nierzadko wiążące się z pracą. Wraz z postępem techniki, coraz więcej osób swoje życie zawodowe oraz pozapracowe wiąże z siedzącym trybem życia, czy to przed ekranem komputera lub smartfona, czy za kierownicą. Ponadto lekarze zwracają również uwagę na nieodpowiednie warunki do spania – w szczególności złemu wysypianiu się oraz bólom szyi winna jest źle dobrana poduszka, która uniemożliwia właściwe podparcie głowy i szyi podczas snu. Oczywiście oprócz tych nieprawidłowości, na zły stan kręgosłupa szyjnego wpływają również urazy na skutek wypadków, przeciążenia sportowe lub wręcz przeciwnie – długotrwały brak aktywności czy nawet stres.

Nie ma znaczenia jednak, co tak naprawdę leży u podłoża problemu – istotna jest przede wszystkim odpowiednia rehabilitacja kręgosłupa szyjnego i to najlepiej w jak najszybszym czasie od wykrycia problemu. Pierwsze kroki powinniśmy więc skierować do profesjonalnego gabinetu fizjoterapeutycznego lub do lekarza specjalisty. W stanach zaawansowanych może być konieczne stosowanie przez jakiś czas kołnierza ortopedycznego, lub zażywanie leków przeciwbólowych lub przeciwzapalnych. Zadaniem rehabilitanta będzie w zależności od przypadku, zwiększenie stabilności mięśni, rozluźnienie lub zwiększenie ruchomości w odcinku szyjnym.

Czasem zdarza się, że zamiast skorzystać z usług sprawdzonych lekarzy czy fizjoterapeutów, pacjenci korzystają z pomocy kręgarzy. Nie jest to jednak do końca dobry pomysł, ponieważ jego metody w odróżnieniu od reszty, nie są poparte badaniami naukowymi. Wówczas należy liczyć się nie z polepszeniem stanu zdrowia, a wręcz nasileniem objawów.

One thought on “Leczenie i rehabilitacja kręgosłupa szyjnego